Klubbmesterskapet FOCC Grand Prix arrangeres nå for 10. gang. Den første etappen blir et rotterace av en fellestart, mens den avsluttende andreetappen tar oss tilbake til der eventyret om FOCC en gang startet. I denne artikkelen kan du lese kjøreboken med detaljene for etappene, bonussekunder, vakthold og sikkerheten under FGP. Vi ønsker alle lykke til!
Rittleder Byberg har i år satt sammen et meget spennende klubbmesterskap med to fellesstarter, Der hvor Østerhunsrunden oppfordrer til både spennende og fartsfylt sykling i den korte rundeløypen på ca. 2 km, vil Birketveitrunden by på både harde og tøffe partier hvor det blir viktig å ha nok krutt i beina til å holde helt til mål. Alt ligger dermed til rette for nok en herlig utgave av klubbmesterskapet til FOCC.
PROGRAM:
Fredag 17. juni – 1. etappe, Rundbanerally i Østerhus - fellestart, ca. 20 km
- Kl. 1800: Åpning av FGP 2016 med kaffe og småprat. Oppmøtested Østerhus industriområde
- Kl. 1815 til 1830: Utdeling av startnummer
- Kl. 1900: Den 10. utgaven av Focc Grand Prix starter. 10 runder a ca. 2 km
- Ca. kl. 2000: Premiesermoni med kaffe og kake
Lørdag 18. juni - 2. etappe, Ronde van Fevik, fellesstart, ca. 60 km
- Kl. 1100: Kaffe og småprat. Oppmøtested på Birketveitsletta
- Kl. 1200: Start fellestart
, 5 runder a ca. 12 km
- Ca kl. 1400: Premiesermoni med kaffe, kake
1. ETAPPE - ØSTERHUSRUNDEN
Den første etappen består av 10 runder rundt Østerhus, hvor start og mål er på samme sted langs industriveien. Dette rundbanerallyet kommer til å bli spesielt spennende for publikum å følge. Det blir kjørt en runde master før den "offisielle" starten går ved passering på første runden. Deretter skal rytterne gjøre opp seg imellom. Dette er en teknisk løype som krever på kunnskaper om taktikk, og ikke minst å behandle en sykkel både oppover, «hennover», og nedover. Den første etappen har bonussekunder, og det deles ut henholdsvis 3-2-1 bonussekunder til de 3 første som krysser mållinjen på den avsluttende runden.
Det er kun ca. 22 høydemeter per runde, men den korte stigningen underveis i løypa kan fort bli den ene eller den andres bane.
2. ETAPPE - RONDE VAN FEVIK:
Den siste etappen og finalen på FGP, starter på Birketveit v/tunnelen som går under E18. Klubbmesterskapets siste etappe byr på en knallhard etappe rundt Fevik med retning Vik, deretter den fartsfylte Temsesletta og den syrefylte knekkeren fra Lunde til Esketveit, før nybartberte legger gjør seg klare til å vise seg frem for tusenvis av publikummere som har strømmet til for å heie på sine favoritter på Birketveitsletta. Denne runden kjøres fem ganger. Det blir masterbil i front frem til passering Hausland, hvor det blir fri fart. Det er ingen bonussekunder på denne etappen.
Ronde van Fevik består av 3 knekkere, Trålumknekkeren er hverken bratt eller lang, men er allikevel en utfordrende stigning hvor man må passe på å ikke kjøre seg stiv før man skal inn i Hotellknekkeren. Denne bakken tar nesten aldri slutt, og det er først etter passering Moy Moner at man kan få pusten igjen. Den siste stigningen, Esketveitknekkeren, vil garantert prege årets siste etappe. Den starter jevnt, men stiger brutalt i det den avrundes ca. 1 kilometer fra mållinjen.
TIDTAKING
Det blir elektronisk tidtaking med systemet Quick Timing under begge etappene. Hver deltager får utdelt ett sett med tidtakingsmerker som skal klistres på hver side av hjelmen. Tidtakingsmerkene er personlig og må bæres under begge etappene.
I tillegg til tidtakingsmerke, får alle deltakere utdelt et startnummer. Det er viktig at man husker å bære startnummer under begge etappene. Sluttiden på hver etappe blir registrert med en nøyaktighet på hele sekunder og vil gjelde i konkurransen om den beste sammenlagte tiden. Første og siste mann i et samlet felt vil få lik tid ved målgang. Dersom tidtakingen viser at det er mer enn 1 sekund mellom rytterne som ankommer mål, vil dette inkluderes i sluttiden.
MERK: Dersom en rytter ikke kan stille på en etappe, eller må bryte underveis pga teknisk uhell som punktering, velt eller lignende, får han den samme tiden til siste rytter på den aktuelle etappen med et tillegg på 10 sekunder.
SIKKERHET
Sikkerhet for både rytterne og omgivelsene er noe FOCC alltid har fokus på og gjelder alltid under FOCC Grand Prix. For å gjennomføre FGP så sikkert som mulig vil trafikantene bli opplyst om rittet ved hjelp av skilt og eventuelt stoppet av en uniformert vakt dersom det skulle være nødvendig. Dette kan allikevel ikke alltid være tilstrekkelig, så husk å være observant og se langt frem. Det er også viktig å huske på at vi er de ”myke” trafikantene som ikke er lette å oppdage, vær derfor spesielt varsom ved kryss. Selv om dette er et sykkelritt, gjelder trafikkreglene. Ikke sett liv og helse på spill ved å ta sjanser. Bedre å tape rittet og vinne banketten, enn å møte asfalten!
Rittkomiteen vil også opplyse om at forskriften for konkurransekjøring og sykkelritt må følges. Unngå å kjøre mer enn 2 i bredden, bruk kun den høyre vegbanen og følg trafikkreglene. Vi vil også oppfordre publikum til å tenke sikkert, både som tilskuer langs veien og ved parkering av bil.
PARKERING UNDER ETAPPENE
Både ryttere og tilskuere oppfordres til å benytte seg av de anviste parkeringsplassene i nærområdet ved start/mål. Fevik og Omegn Cycle Club ønsker også alle velkommen som tilskuere til et sikkert og fartsfylt klubbmesterskap.
Rittkomitèen ønsker alle lykke til, og måtte den beste syklisten vinne!
Sykkelhilsen, rittleder Bjørn Martin Byberg